Alla inlägg under maj 2011

Av Fia - 29 maj 2011 12:36

                                           Först och främst

     

   Grattis underbararaste MAMMA på mors dag   


I torsdags var de dax för kursavslutning för Affe och mig. Vi fick prova på spår, upplet, budföring samt agility.


Tunneln var skitball tyckte Affe och sprang igenom den igen å igen å igen å igen...   


Upplet förstod han inte riktigt men jobbade fint och hittade sin grej.

Budföringen var noll problem, människan hade ju godis   

Å spåret gick kanon fast de va gärdesspår. Mitt "minilok"!


Å i onsdags så mötte ja upp Stefan och Alban så dom "små" fick spåra lite. Å de gör dom med bravur   


Sen igår åkte ja ut och la ett skogsspår till Asta på ca 600 m, två vinklar och tre föremål. Ja skojar inte om ja säger att hon är som x2000 i skogen!! Fick gå in och bromsa henne rejält, men jädrar va hon spårar! Tappar inte en mm och markerade apporterna jättefint   


Biggan fick sig ett spår med vinkel och lelle råttan spårade kanonbra och tog vinkel som om hon aldrig gjort nå annat! Å lyckan i hela hennes kropp när hon hittade sin boll i slutet fick mig att fnittra ute i skogen! Ja ni ska se henne, hela hennes kroppsspråk och mimik när hon hittade bollen, ja jisses sötnosen   


Affe fick sig ett låååångt rakspår och han är sin mors son. Suger spåret och tuffar på, mitt i kärnan   


Sen förbi klubben en sväng och kolla på kronvallar träffen.

För att avsluta dagen med en promenad runt sjöarna med gänget.


På kvällen åkte ja, Cathrine och Lotta på bio. Pirates i 3D. Hohoho Johnny Depp i storbild    Filmen var jättebra och glasögonen minder glamorösa, man såg ut som något ur Blues Brothers... Tur att de va mörkt i salongen   


Ne nu ska ja ut me djuren å sen hem te mamma å fira henne!


Take Care!   

Av Fia - 23 maj 2011 13:11

Har varit en riktig hundhelg   


På lördagen hade Kils brukshundklubb en träningsdag och Kent Thorslund var inbjuden. En jättetrevlig dag med fint väder!


Fick lite tips på apporteringen med Asta som jag ska prova då hon är som en svarv i käften   


Sen lite tips och ideer på bla framförgående och framförsändande som ja tror att ja ska prova.

Roligt var de iaf att se hundar och problemlösningar och för att i vissa fall få nya infallsvinklar. Sen köper man inte allt men de e ju så oavsett vem du går kurs för. Man plockar helt enkelt russinen ur kakan   


Lördagskvällen spenderades hos mina "bonusföräldrar" Gunilla och Mikael tillsammans med Liza och Rikke. En kalastrevlig kväll som ja hoppas vi gör om snart igen   


Söndagen var de tajm för skogsdag med mina kursare. En jättetrevlig dag som innehöll allt från spår, upplet, lydnad och lite agility.


Efter kursen åkte jag och Cathrine ut och tog en promenad runt sjöarna tillsammans med alla barnen.


Och slutligen vill ja avsluta med några sanningens ord:


"The shit you hear about me may be true, but then again it can also be as fake as the bitch who told you"


Take Care!   

Av Fia - 16 maj 2011 13:00


 

Äntligen var dagen här som ja längtat efter sen dom små barna flyttade   


I lördags så hade vi valpträff på Kils brukshundklubb. De va såååå roligt att se hur barna har utvecklats och träffa er alla igen!


Och roligt att se hur fint ni tar hand om dom och jobbar med dom. Jag är så stolt över er!   


De som kom var Nathalie med Gizmo (Db's Assar) Emelie och Otto (Db's Arnold) Therese och Hera (Db's Agda) Stefan och Alban (Db's Alban) och jag och Affe.


Vi började dagen med lite fika och prat för att sedan gå ut och kolla på min syster som visade hur man lär in fot med klicker. Sen fick alla barna prova de och alla jobbade kanonbra och man riktigt såg när poletten trillade ner på dom (och på förarna   )


Sen blev de lite inkallningsträning, visade lite hur man ställer upp dom för utställnings samt hur man gör vid rörelserna, och som avslut gjordes en förbudsövning iform av den fruktade korvtallriken. 


Efter de var de lunch.


Och efter lunchen så blev de lite nosarbete iform av uppletande och jädrar vilka näsor dom har. ALLA förstod på en gång och letade snabbt upp sitt förmål. Hjärtat spricker nästan av stolthet!


En jättetrevlig dag och återigen sååå roligt att se dom små liven som växer så de knakar. Dom var fortfarande lika öppna och sociala som när dom bodde "hemma" och att dom fortfarande var lika jämna som dom var när dom bodde här.


En underbar dag med underbara valpköpare, underbara valpar och underbara familjen som hjälpte till med allt från övningar till mat. Tusen tusen tack Mamma, Jenny, Mormor, Lotta, Kenneth och Mimmie!!     


Nu längtar jag till nästa sammankomst som jag ska sätta mig och planera.


Bilder från dagen kommer i fotoalbumet inom kort!


Take Care!   



Av Fia - 11 maj 2011 11:29

en bild säger mer än tusen ord.

 
Av Fia - 11 maj 2011 11:09

Äntligen är nacken på väg tillbaka!


Så den föregående veckan har inte bjudit på värst mycket aktivitet pga nackhelvetet.


Men i lördags var de inoff utst i forshaga som ja anmält Biggan till, eftersom de va i maj så är de självklart ute tänkte ja. Men icke, den höll inomhus.. Satan Biggan har aldrig ställts inne då jag inte gör detta, men damen kliver rätt in tar de med ro och var bara liiiite ofokuserad i ringen (som åxå kan bero på de långa utställningsuppehållet) Biggan vann öppenklass tikar och slutade som BIM!

Denna utställnings var en "check-up" efter vintervilan och inför kommande utställningar, så nu blir de att träna henne lite   


Efter utställningen så åkte vi å släppte hundarna så nu har alla utom Affe premiärdoppat sig. Affe var en liten badkruka och höll sig till kanten   


Letar som en tok efter ett bra fotoalbum att lägga upp alla bilder i. Pixbox är jag inte riktigt nöjd med trots att jag använt detta i hur många år som helst. Provar nu albumet som följer med hemsidan men ja trivs inte med det heller, så har ni några tips så tar ja tacksamt emot detta   


Har de senaste veckorna hört saker som jag inte trodde var möjligt. Och de har fått mig att fundera, att tvivla, att ifrågasätta och fundera lite till. Återkommer med lite funderingar och tankar kring detta längre fram, måste bara censurera mina tankar lite!


Nej dax att rasta snabeldraken!


Take Care!   

Av Fia - 3 maj 2011 09:59

De har snöat... Hoppas att det är sista skiten som kommer ner nu!!


I torsdags var jag och Affe iväg på valpkurs. Lelleman sköter sig strålande och tycker att de e urkul att "kursa" sig   


Asta och jag tränar vidare. Börjar att plocka ihop henne nu efter mamma ledigheten och de mesta funkar som de ska   


Biggan har ja kört lite med. FF samt plats.


I Lördags var vi iväg till skogen. Mamma och Lotta skulle lägga blodspår åt Mini, Fenix och Alma. Själv la ja personspår till Affe och Asta.

De va Affes första spår och han joxade lite de första två meterna sen fick han spåret i näsan och bara tuffade på mitt i kärnan. Vek inte av eller tappade de. Gissa om de var en stolt mamma sen   


Asta har inte spårat i skogen på en 7-8 månader och tyckte att de va skitkul med lite omväxling. De gick i sjuhundranittio, jag fick faktiskt gå in och lägga henne en stund för att coola ner. Men hon gick rätt i spåret och fast de gick fort gick de kalasbra!


Sen till klubben och träna lite lydnad. Fokus på bakdel och position. Funkar bättre och bättre, de börjar se riktigt bra ut nu   Körde även läggande, inkallning samt hopp.


Biggan fick lite ff, hopp samt läggande med fokus på ett tungt läggande. Hehe gick väl sådär då Biggan är "lätt som en fjäder"   


Affe och jag bara lajade på plan idag.


Söndagen spenderades i Örebro på boxerspecial. En kanontrevlig dag med många vackra hundar, trevliga människor och tidvis bra väder   


A-barnas vackra pappa blev BIR   Grattis Grattis!!


Mindre kul var att när vi åkte hem från Örebro kände jag att min rygg höll på att få en låsning. Samt att de strålade ut i armen. Väl hemma la ja mig på spikmattan en stund och blev bättre i ryggen. Värre var de i armen.

La mig å sov i hopp om att de skulle försvinna när ja vaknar... och värken i armen hade gjort de men den hade flyttat sig till nacken och huvudet. Jisses vilken hövvevärk! Nacken stel som ja vet inte vad. Så summa summarum nu sitter ja här med nackspärr! Inte OK!


Iväg till klubben igår kväll för grundkurs, och alla ekipage hade utvecklats på denna vecka som gått   


Nej nu ska ja tröcka i mig smärtstillande så ja orkar med dagen!


Take Care!   

Ovido - Quiz & Flashcards